FrökenHarry

Blomstrande kreativitet!

Snabb Cheesecake från "Hemmets Veckotidning"!

Kategori: Mat & Bak

Nej, jag läser inte Hemmets Veckotidning. Men min mammas granne gör det. Sen ger hon dom till min mamma. Och sen när jag besöker min mamma, river jag ur recepten.
Så, nej. Jag läser inte den tidningen. Bara recepten. ;)
 
 
Här kommer receptet:
 
Jag tillsatte vit choklad och tog hälften Philadelphia/ Mascarpone, tillsatte även vaniljsocker i fyllningen. Det blev en hitt!
 
6-8port
 
Botten:
16 Digestivekex
125g Smör
1tsk Kanel
 
Fyllning:
300g krämig färskost
1/2 dl Florsocker
2dl Vispgrädde
(100g Vitchoklad)
(1tsk Vaniljsocker)
2dl Jordgubbar och/eller Hallon
(jag tog 1ask Physalis och gröpte ur 2 passionsfrukter)
 
Gör så här
Botten: Krossa kexen. Smält smöret. Blanda smulorna med smöret och kanel. Tryck ut massan i en pajform med löstagbar botten, ca 25 cm i diam, tryck upp mot kanterna med fingrarna. Kyl i 30min (jag gräddade skalet i ugnen, 200grader i 7-10min, låt svalna).
Fyllning: Blanda färskost med florsocker (smält den vita chokladen försiktigt i micron, och vänd sen ner den i färskosten tillsammans med vaniljsocker). Vispa grädden tjock och vänd ner den i färskoströran. Bred ut fyllningen i pajskalet och kyl igen i minst 1 tim.
Toppa med frukt eller bär.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: