FrökenHarry

Blomstrande kreativitet!

Klassiska engelska scones!

Kategori: Mat & Bak



Gillar ni scones så måååååååste ni testa detta recept!

8st
3 1/2 dl Vetemjöl
2tsk Bakpulver
2kryddmått Salt
3/4msk Strösocker (brukar jag hoppa över)
60 gram Smör
2 Ägg
1dl Mjölk

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda de torra ingerdienserna i en skål och finfördela smöret i blandningen.

3. Vispa ihop 1 ägg och mjölken. Häll äggmjölken i mjölblandningen, arbeta snabbt ihop till en deg.

3. Forma degen till 8st bollar(är degen för klibbig tillsätt lite mer mjöl) och lägg i en muffinsplåt.

4. Pensla med ett söndervispat ägg( ej nödvändigt, bara för att få finare färg). Grädda i ungnen i cirka tio minuter.

Servera dierkt!

Kommentarer

  • toraa säger:

    Jag menar ordet hen och då även hens som i hans/hennes. Jag tycker det är bra för att för mig är det nåt som fattats i svenskan, varför ska man hålla på och a, anta att man pratar om en man (tex, "jag var hos läkaren" "Jaha, vad sa han" "nä, det var en kvinna" då kan man istället säga "jaha, vad sa hen" "Jo, hen sa att.." Alltså där är det ju inte viktigt att veta könet på läkaren för att förstå funktionen om du förstår hur jag menar). Sen om man undrar vad någon heter men inte vill "gissa" på fel kön, kan man enkelt säga Vad heter hen? Jo, hen heter, alltså för mig passar det jämt! Jag vill inte att man ska ta bort han och hon, de fyller också funktioner såklart men det är ett extra ord som jag kommer ha nytta av. Dessutom finns det ju människor som varken känner sig kvinnliga eller manliga, de är hen. Perfekt! vad kan man ha emot ordet?

    2012-03-07 | 09:36:29
    Bloggadress: http://www.toraa-intebaramamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här: